Kleuranalyse

Waarom zou jij nog een kleuranalyse laten maken? Dat is toch zó jaren 80? Waarschijnlijk heb je er al eentje gehad. Of is er in ieder geval een keer een gouden of zilveren lap onder je gezicht gehouden, waarna je te horen kreeg dat je ‘een zomer’ bent. Dus nee, bedankt, niet nog eens.

Terwijl een kleuradvies ook veel dieper kan gaan. Naast dat je er frisser en zelfs beter uitziet met kleuren die bij jou passen, kun je ze ook inzetten als communicatiemiddel. Met de kleurkeuze van je kleding kun je non verbaal al duidelijk maken welke boodschap jij hebt en hoe je over wil komen op anderen. Maar het belangrijkste is welke kleuren jij mooi vindt en die echt bij jou horen zodat jij je goed voelt als je ze draagt.

Al deze aspecten heb ik gedurende jaren geleerd door steeds te blijven kijken hoe andere kleuradviseurs werkten. Zij zijn mijn inspiratiebron om uiteindelijk na 25 jaar een geheel eigen invulling te geven aan dit nog steeds fascinerende vak!

Maar het begon in de 80’s met het boek ‘Color me beautiful’ van Carole Jackson. Zij beschreef het nu zo overbekende systeem van zomer/winter/herfst/lente. Wow, er was dus een systeem! Voor kleur! Dat wilde ik ook dus heb ik de opleiding tot kleurconsulent gevolgd.

4 seizoenen om mee te werken is echter veel te weinig, mensen zijn diverser dan dat.
Gelukkig werd het al snel uitgebreid naar 12 variaties. Dus meer keuze en preciezer advies. Recent is dat zelfs 16 types geworden.

Maar hoe uitgebreid het ook wordt, het blijft proberen individuen in een systeem te passen. Door de jaren heen ontdekte ik dat iedereen een specifiek en eigen kleurenpalet nodig heeft, juist omdat iedereen uniek is.
Ik moest vaak tegen klanten zeggen dat een deel van de kleurenwaaier die ze mee naar huis kregen eigenlijk niet voor hen geschikt was. En ze wilden er zelf ook een aantal kleuren echt niet bij, omdat ze deze lelijk vonden.

In die periode las ik over Susanne Caygill die een veel meer persoonlijke benadering had. Het karakter van iemand en de persoonlijke voorkeur werden bij haar ook in het advies verwerkt. Daarna kwam ik bij David Zyla die laat zien dat je veel unieke kleurinformatie uit jouw eigen verschijning kunt halen. Oa lipkleur, de rand om de iris en de kleur van de aderen onthullen jouw palet.
Irenee Riter laat zien dat er wetmatigheden in kleurgebruik zitten, maar John Kitchener zorgde voor het definitieve omslagpunt. Hij heeft duizenden kleurswatches in zijn studio en hieruit stelt hij een absoluut uniek en persoonlijk kleurenpaspoort samen voor zijn klanten dat voor iedereen dus anders is.
Alle info van deze en vele andere inspirerende mensen leiden maar tot één conclusie voor mij: ik moet mijn kant-en-klare systeem vervangen door losse kaarten. Daarvoor moest ik in het diepe springen en dat heb ik gedaan.

Nu na 3 jaar testen en goede feedback kan ik zeggen dat mijn losse sfeer- en kleurkaarten werken.
Ok, het kost iets meer tijd dan even snel een goud/zilvertest. Maar je hebt daardoor wel duurzaam inzicht in al jouw eigen kleuren, door de 16 kaartjes die je naast de algemene informatie in jouw paspoort meekrijgt.

Voor wie dat liever wil kan ik natuurlijk ook sneller werken en zelfs zeggen welk seizoen je bent 😉