Favoriet

Blauw is favoriet, wereldwijd houden we er allemaal van. Mannen zelfs nog meer dan vrouwen. Meer dan de helft van de mannen kiest als eerste voor blauw tegen 35% van de vrouwen.
Er is een opvallend groot verschil tussen de namen die de beide seksen geven aan blauw. Waar vrouwen het moeiteloos over nachtblauw, korenbloemblauw of staalblauw hebben, komen de meeste mannen meestal niet verder dan lichtblauw en donkerblauw. Soms is blauw zelfs de enige kleur die ze echt kunnen onderscheiden zoals het geval is bij de oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg. Hij ziet rood en groen minder goed en daarom is zijn logo dus blauw geworden!

Heel wat fashiondesigners hebben zo hun eigen blauwe succesnummer die zowel favoriet is bij mannen en vrouwen over de hele wereld. Jaarlijks worden er rond de 1,8 biljoen jeans verkocht! (bron Globometer.com) En toch hebben we allemaal het gevoel dat wij een uniek kledingstuk hebben. Dat komt doordat de sporen door het vele dragen goed te zien zijn op een spijkerbroek. De vorm van je mobiel tekent zich af, de slijtplekken op jouw eigen kniehoogte, de kreukels die je maakt als je zit. Alles aan een jeans is persoonlijk en uniek en daarom voelt het waarschijnlijk ook zo fijn om het keer op keer aan te trekken. Bij mij is dat ieder geval zo. Het spreekt dan ook voor zich dat er een nieuwe moet komen als de oude na een tijd echt helemaal versleten is.

Bijvoorbeeld bij Mud Jeans, daar kun je zelfs een broek leasen! Zo werkt het bij ze:
“Onze jeans zijn Fairtrade geproduceerd in Italiaanse fabrieken. De jeans bestaan uit 98% biologisch katoen en 2% elastan……. Nadat je de broek een jaar hebt geleased heb je 3 opties; 1) keep it, 2) switch it, 3) send back. Door deze jeans te leasen draag je bij aan de ciruclaire economie!” mudjeans.euJe moet alleen even je favoriete wassing kiezen: dark night, raw blue of dirty bleach of voor mannen donkerblauw.

Detail schilderij Yves Klein 1985 gelsenkirchen opera house IKB, ©mudjeans, Essie-Aruba-Blue, ©Facebook, pile of jeans via yazmin van beek