Themakleur rood

Ik ben rond! Een jaar geleden heb ik de 1e themakleur centraal gezet en nu ben ik dus weer bij rood aangekomen. En omdat ik nou eenmaal nooit over kleur uitgepraat raak, ga ik er gewoon mee door 😉

Het is tenslotte een communicatiemiddel, een symbooltaal. Wanneer je je bewust bent van de functie van een kleur, kun je die vervolgens ook gaan inzetten. Dus als jij jouw rode jasje draagt zeg jij indirect dat je krachtig, levendig en vooral niet bang wilt overkomen. Anderen zien je dan ook niet over het hoofd en gaan ervan uit dat je een uitgesproken mening hebt.
Het gebruik van rood voor in huis heeft ongeveer dezelfde werking en hetzelfde geldt voor een logo-ontwerp. Rood valt op, het geeft aan dat je actief en dynamisch en zeker niet te behoudend bent.

Toch is het vooral bij de kleur rood zinvol om goed te doseren, want het kan bij overmatig gebruik al snel overheersend worden. Het blijft steeds zoeken naar wat goed staat, goed voelt en goed overkomt. Dat rode jasje kan nèt te fel, te glanzend of te koel rood zijn waardoor het effect dat je wilt bereiken teniet gedaan wordt. Je wilt een krachtig statement maken, maar je overschreeuwt jezelf omdat de kleurvariatie net niet goed is.

Hetzelfde geldt voor de rode inrichting. Teveel rood werkt slechts even als wow-factor. De meeste mensen voelen zich opgejaagd in een kamer met veel rood, zeker als het vuurrood is. Je bloeddruk en hartslag gaat er zelfs van omhoog en dat is na een tijdje vermoeiend. Ook hier is een goed gekozen balans aan te raden en gebruik in combinatie met andere kleuren. Zoals bij de mozaïek tegeltjes hierboven.

Bij een keuze van een logo-kleur denken veel actieve ondernemers vaak als eerste aan rood, wat dan ook een prima keuze is. Een rood logo zoals dat van Nike trekt de aandacht, komt daadkrachtig over en wordt daarom sneller onthouden door klanten. De kleur past echter minder goed bij bijvoorbeeld een uitvaartondernemer, die heeft meer aan iets stemmigers.

Op een website kan een rood accent perfect dienen om de aandacht ergens op te vestigen en de klant aan te zetten tot actie. Wanneer je content hebt die rustig gelezen moet worden, is een knal rode achtergrond dus geen goede keuze. Gelukkig zijn er heel veel andere opties mogelijk.
Zie je wel, er valt genoeg te vertellen over de themakleur rood!

Foto’s via Pinterest